Followers

Sunday 4 October 2009

Ulasan - Artikel Hipokrit Dalam Politik

Paksu mengucapkan terima kasih di atas dua komen yang diberikan berkaitan artikel Paksu tempoh hari : -http://tintapersona.blogspot.com/2009/09/hipokrit-dalam-politik.html . Terima kasih juga kepada mantan Ketua Puteri UMNO Kuala Kedah, Puan Zuraini kerana sudi melawat blog Paksu yang tidak seberapa ini. Tak sangka pula ada juga pemimpin UMNO Kuala Kedah yang sanggup membaca tulisan-tulisan Paksu ini....Alhamdulillah!

Artikel tersebut bukanlah bertujuan untuk menyakitkan hati sesiapa sama ada yang hidup mahupun yang telah tiada. Sememangnya it was intended to be a general statement dan bukannya ditujukan kepada sesiapa. Namun jika ada sesiapa yang termakan cili dia akan terasa pedasnya...Tak perlu lebih specific daripada itu!

Dalam artikel tersebut Paksu juga berkata -

........Fenomena ini bukan sahaja berlaku dalam kalangan pemimpin UMNO khasnya dan Barisan Nasional amnya, bahkan ia telah menjadi ikutan dalam kalangan pemimpin pembangkang juga. Pasanglah banner dan sepanduk merata-rata......

Maksudnya ia bukanlah fenomena yang khusus dalam UMNO sama ada di peringkat nasional, negeri mahu pun Kuala Kedah. Ia wujud dalam Barisan Nasional , PAS dan hampir kesemua parti politik sekarang ini. Ia menjadi trend dan ikutan di mana-mana. Apatah lagi bila menjelang pilihan raya.

Bila akan berlaku sahaja pertandingan, barulah pemimpin kalut untuk turun ke padang. Menunjukkan muka di mana sahaja. Memberi derma dan bantuan , tapi dengan syarat perlu ada publisiti dan pujian. Apakah itu boleh dianggap sesuatu yang dibuat dengan cara yang ikhlas? Memang benar, niat penentu segala-galanya. Tapi apakah perlu kita menunjuk-nunjuk. Tak bolehkah diberi secara diam-diam atau tanpa perlu sebarang publisiti besar-besaran? Bukankah itu akan mendekatkan diri kepada riak dan keangkuhan?

Namun begitu Paksu faham. Dalam politik, seseorang pemimpin politik itu bukan sahaja perlu bekerja tapi perlu dilihat membuat kerja...Inilah konflik yang sering dialami oleh mereka. Orang PAS sendiri pun membuat perkara yang sama dan bukan sahaja orang UMNO dan BN. Paksu percaya ada juga pemimpin politik UMNO dan sebagainya yang benar-benar ikhlas untuk membantu. Tapi mungkin itu hanya sebilangan kecil sahaja. Mungkin satu dalam seribu..Atau mungkin juga lebih daripada itu.

Walaubagaimanapun sememangnya kita manusia tidak mempunyai hak untuk mempersoalkan niat mereka. Itu antara mereka dengan Tuhan. Namun kita juga berhak menasihati pemimpin-pemimpin kita agar tidak terjerumus dalam dosa dan noda. Tidak salah sekiranya kita saling berpesan-pesan ke arah kebaikan dan menjauhkan diri daripada kemungkaran.

Kalau ada daripada pemimpin kita yang boleh hidup tanpa bergantung kepada projek UMNO dan sebagainya, baguslah. Alhamdulillah. Semoga apa yang dilakukan itu mendapat keberkatan. Namun lobi melobi juga harus dihindarkan. Apa yang kita dapat perlulah daripada usaha yang jujur dan kebolehan yang ada, bukannya kerana kita mengenali orang atasan, Dato' itu , Tan Sri ini dan sebagainya...

Paksu berpendapat menegur tidak ada salahnya. Tidaklah sampai membakar kelambu kerana marakan nyamuk atau berkerat rotan berpatah arang. Hidup kita semua hanya sementara. Paksu pun manusia biasa. Tidak boleh lari daripada melakukan salah dan dosa. Banyak atau sikit, itu lain cerita. Di samping itu , kita perlu sentiasa berdoa agar dihindari daripada terjerumus ke lembah yang hina.

Paksu ini bukan pemimpin yang agong. Hanya mungkin sekadar pemimpin kampung.. Itu pun sebenarnya belum berani mengaku diri seorang pemimpin. Masih banyak yang perlu dipelajari sebelum berani menawarkan diri untuk memimpin orang lain. Setakat ini Paksu hanya sekadar pemimpin dalam keluarga sahaja!

Sesuatu organisasi itu bukannya keramat. Orang yang memacu organisasi juga tidak maksum dan tidak lari daripada melakukan kesalahan. Jangan terlalu mengagong-agongkan pemimpin atau parti. Takut nanti memakan diri. Memperjuangkan bangsa sesuatu yang perlu tetapi hakikatnya janganlah pula lupa agama dan negara.

Berusahalah sekadar yang terdaya... Benar. Dalam Islam pun kalau kita tidak mampu mengubah dengan perbuatan , ubahlah dengan perkataan. Sekiranya itupun tidak mampu , hanya setakat dengan hati sahaja - dan itulah serendah-rendah iman.

Kita semua ada had dan kekuatan masing-masing. Gunakanlah sebaik mungkin. Pemimpin perlu bertanggungjawab dengan semua yang di bawah kepimpinannya. Mereka akan disoal di akhirat nanti. Baik buruk di tangan kita. Tepuk dada tanya selera....



Petikan daripada komen yang diberikan :

ROBAH said...
Inilah penyakit masyarakat yang melanda orang-orang Melayu kini, pemimpin hipokrit menjadi pilihan ramai, pemimpin yang melakukan keburukan menjadi pilihan. Kekadang terfikir saya sistem pemerintihan demokrasi yang kita amalkan terlalu banyak kelemahannya, terutama kepada mereka yang tidak berfikiran matang.Tapi bukan senang nak jadikan semua rakyat matang berfikir, orang yang sedang menghadapi masalah akan memuji orang yang membantunya, orang yang menerima pujian akan merasa bangga sehingga kekadang tidak berpijak di bumi nyata.
28 September 2009 13:13

zue said...
salam doci rasa komen u agak `kabur dan keras'. saya tak pasti kpd siapa u tujukan tuduhan ini. Tp sebagai mantan ketua pu3 dan pemimpin masyarakat, saya rasa tak semua org buat kerja politik utk mendapatkan `penghormatan dan puji2an'. saya mengenali ramai rakan2 seangkatan , Kita Tak pernah hidup dgn Projek UMNO tapi kita masih mahu berkhidmat bakti kpd masyarakat kerana kita sayangkan parti dan bangsa Melayu!!Kita tak heran pun pasai jawatan dlm UMNO kerana kita hidup atas hasil usaha sendiri. Pesan saya kpd Doc ; Jgn kerana marahkan nyamuk, dibakar kelambu. Jgn kerana Nila setitik Rosak susu sebelanga.Benar, ini blog anda, and u can say whatever u want and desire. Tp u jugak merupakan `pemimpin'.. maka adakalanya kita perlu tujukan sesuatu tepat pd sasaran bukan sekadar luahan amokan yang tersasar!Keep up good writing and constructive topics and issues. Bersama kita membina Melayu yang kuat dan bersatu demi maruah sebuah bangsa!!Bagi saya UMNO tiada dosa, ianya sebuah parti yang benar2 membela bangsa Melayu!! Falsafah saya hari ini: BUAT SEKADAR MAMPU........

03 October 2009 21:15

2 comments:

1Kedah said...

Dr Wan, tolong namakan kepada saya mana- mana pemimpin politik yang tak mahukan publisiti.Trend ini dah lama dah berlaku.. sejak you dari bangku sekolah rendah lagi, cuma cara nya yang agak berbeza, semua pemimpin politik mahukan publisiti.. Orang politik hidup atas publisiti, sama ada ikhlas atau tidak itu urusan mereka dengan Allah, you tak payah campur tangan, kalau you bagi derma atau buat jamuan rakyat dengan mengantung banner dan membuat sedikit kenyatan akhbar, saya rasa perbuatan you itu agak pelik sedikit tapi tidak mustahil kerana you tak perlu buat semua itu sebab you hanyalah seorang doctor.Orang politik perlukan semua publisiti tersebut kerana mereka memerlukan undi dari rakyat pada pilihanraya nanti. kalau dah tak ada publisiti, macam mana rakyat nak kenal pemimpin, kalau tak derma sana dan tak derma sini,kalau tak tolong sana dan tak tolong sini, macam mana rakyat nak kenai pemimpin. Politik dan Publisiti ibarat irama dan lagu.. tak boleh berpisah.. you dulu buat program pun banyak juga masuk dalam blog.. untuk apa blog tu..? kan untuk publisiti. Sekian.

Ramli Mohd Yunus said...

Dr Wan, you and me has been reading the wrong books on politics, social committments and nation building.

UMNO members are all great people..they can define politics, democracy and nation building in one single breath.

Biar mereka dengan kehebatan hidup dan tafsiran mereka. Secara ikhlas saya katakan, I am resting my case...tunggu masa yang sesuai aje..

Kita tak serasi Doc..depa orang hebat..pejuang..pembela ketuanan Melayu nombor wahid...

Ramli Mohd Yunus

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails