Followers

Thursday 1 October 2009

Akan Adakah Sinar Baru untuk UMNO di Kuala Kedah ?

Kini telah lebih 18 bulan tsunami politik yang melanda negeri Kedah amnya dan Kuala Kedah khasnya. Ketika ia mula berlaku, riuh rendah lah barisan kempimpinan UMNO di kawasan ini.

Pada awalnya, semua menuding jari menyalahkan satu sama lain. 'hang sabotaj aku... dan aku sabotaj hang.....' adalah antara ungkapan yang sering kedengaran. Ini bukan salah aku. Semuanya salah anda semua.

Orang Cina tak bagi undi pada kita, orang India tak bagi undi pada kita, orang Melayu tak bagi undi pada kita... Itu semua salah mereka... Mereka itu bodoh. mereka itu tidak mengenang budi... Mereka itu terpengaruh dengan hasutan pembangkang... Pembangkang main taktik kotor...

Dato' itu yang sabotaj aku... suruh orang undi orang lain....suruh orang tak pangkah aku....suruh orang boikot aku... suruh orang tak pi mengundi.... .suruh orang UMNO cantas aku...

Aku tak salah. UMNO tak salah. Calon tak salah... Kami semua buat kerja. Kami semua disayangi pengundi. Cuma ada orang sabotaj saja...

Itulah antara cakap-cakap yang sering keluar daripada pemimpin UMNO. Orang lain yang salah. Mereka tidak salah. Mereka betul semua. Mereka pandai semua. Mereka memang buat kerja. Suka mendabik dada. Suka membangga diri.

Malangnya mereka tidak sedar bahawa pengundi sebenarnya sudah muak dengan perangai mereka. Benci dengan sikap dan kesombongan mereka. Meluat dengan ketaksuban mereka. Usah diungkit cerita lama. Cerita baru tak ada apa - apa. Berapa tahun kamu menjadi wakil rakyat - apakah yang telah kamu lakukan? Cubalah muhasabah diri. Jangan suka meninggi diri. Jangan lupa kepada mereka yang di akar umbi.

Zaman di mana meletakkan siapa saja - akan pasti mendapat kemenangan sudah lama berlalu. Rakyat telah pandai menilai. Mereka tidak lagi boleh diugut dan dipaksa. Mereka bukan lagi boleh dirasuah sepuluh dua untuk mengundi anda semua. Mereka sudah membuka mata.

Hanya pemimpin UMNO sahaja yang masih leka dibuai mimpi. Masih perasan dikehendaki oleh akar umbi. Masih merasakan diri relevan walaupun hakikatnya zaman kegemilangan mereka telah berakhir.

Zaman ini memerlukan pemimpin yang progresif . Pemimpin yang berwibawa dan berpelajaran. Pemimpin yang mampu mengorak langkah membawa rakyat ke era baru. Pemimpin yang tidak hanya pandai bercakap tapi tetapi tidak pandai bekerja sudah boleh bersara...

Berilah peluang kepada pemimpin baru dengan idea dan pendekatan yang berbeza. Berilah sokongan kepada mereka , bukan terus dicantas dan dihina. UMNO memerlukan anjakan paradigma. UMNO memerlukan tenaga yang baru. Tenaga yang mampu membawa kemajuan kepada agama, bangsa dan negara.

Kuala Kedah sebenarnya penuh dengan mereka yang cukup hebat. Cuma tidak diberi kesempatan untuk menabur bakti. Kepada para pemimpin lama, renunglah diri sendiri. Bukan kah masa anda telah berlalu? Berilah sokongan pula kepada mereka yang baru.

Itulah kesinambungan yang diperlukan oleh UMNO. Itulah pengorbanan yang perlu dibuat oleh pemimpin-pemimpin masa dahulu. Barulah UMNO akan gagah semula. Bukan menjadi kenangan semata-mata!

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails