Followers

Thursday 8 October 2009

Kisah Hipokrit & Sandiwara Politik Masih Belum Berakhir...

Paksu ada menerima dua komen di bawah yang Paksu rasa cukup menarik. Komen yang pertama memang jelas maksudnya dan dalam maknanya. Komen yang kedua agak emosional. Tak pasti pula siapa penulisnya. Hanya nama 1 Kedah dan mempunyai dua blog iaitu http://pak-wan.blogspot.com/ dan http://pakwan63.blogspot.com/ diberikan. Paksu tidak pasti kenapa nama pak wan digunakan. Mungkin beliau memang seorang yang berketurunan Wan atau sahaja ingin menggunakan nama tersebut sebagai samaran.

Walau bagaimanapun, ada 4 ayat yang menarik perhatian Paksu...


  1. ....Trend ini dah lama dah berlaku.. sejak you dari bangku sekolah rendah lagi.
  2. .....Orang politik hidup atas publisiti, sama ada ikhlas atau tidak itu urusan mereka dengan Allah, you tak payah campur tangan.
  3. .....Orang politik perlukan semua publisiti tersebut kerana mereka memerlukan undi dari rakyat pada pilihanraya nanti. kalau dah tak ada publisiti, macam mana rakyat nak kenal pemimpin, kalau tak derma sana dan tak derma sini,kalau tak tolong sana dan tak tolong sini, macam mana rakyat nak kenai pemimpin
  4. ...Politik dan Publisiti ibarat irama dan lagu.. tak boleh berpisah
Paksu boleh menerima pandangan tersebut. Paksu ini Pakar Jiwa. Kalau setakat menulis untuk meluahkan perasaan yang marah itu, biasalah. Setiap hari Paksu mendengar perkara yang serupa khususnya daripada orang yang mengalami tekanan perasaan.

Paksu anggap ia merupakan satu cara untuk penulis tersebut melepaskan apa yang terpendam di jiwa beliau. Mungkin tulisan dalam kedua artikel berkenaan banyak mengguris hati 1 kedah. Jika benar, baguslah kerana menggunakan cara yang baik to ventilate his feelings dan bukannya menggunakan kekerasan atau mengamuk tidak tentu arah.

Memang benar, trend ini telah lama berlaku. Tetapi apakah kerana ia telah lama berlaku maka ia perlu diterima sebagai sesuatu yang baik? Memang benar juga keikhlasan itu adalah antara individu dengan Tuhan, tetapi sebagai insan , kita perlu menegur jika dirasakan teguran itu akan memberi keinsafan kepada mereka yang berkenaan.

Adakah kita perlu takut dengan ahli politik? Mereka juga manusia seperti kita. Mereka juga hamba Allah di bumi ini. Mereka juga bukan maksum atau dapat lari daripada melakukan dosa dan pahala. Mahukah kita melihat pemimpin kita terang-terangan melakukan kemungkaran dan maksiat? Sanggupkah kita dipimpin oleh pemimpin sedemikian?

Tidak salah menghulurkan derma. Malah digalakkan berbuat demikian. Kalau ada wang sejuta hendak disedekahkan pun tidak ada siapa yang akan menghalangnya. Begitu juga menolong orang di sana sini. Tidak dilarang sama sekali. Kecil tapak tangan nyiru mereka tadahkan.

Apa yang dipersoalkan ialah apakah pertolongan itu perlu bersyarat? Apakah derma itu perlu diiringi dengan undi? Kamu semua kena undi aku sebab aku dah labur banyak duit untuk kamu semua. Aku dah bagi derma berjuta2... Aku dah tolong kamu semua buat bermacam2 benda? Kenapa masih tidak mahu mengundi aku? Itu perlu. Itu wajib. Semua pertolongan dan derma aku sebenarnya ada syaratnya....

Itukah yang dinamakan keikhlasan? Itukah ciri pemimpin yang mahu kita hormati dan sanjungi? Inikah ciri pemimpin Islam yang kita cari? Inikah pemimpin yang dikatakan berjiwa rakyat? Inikah pemimpin yang sanggup berkorban untuk rakyat?

Pemimpin dan publisiti tidak boleh dipisahkan ? Benarkah kenyataan ini? Kenapa ia terus diagong-agongkan, walau pun belum jelas hala dan tujuan? Takut nanti riak jadinya. Dengan memberi kain sehelai dua adakah cukup untuk mengatakan mereka itu pemimpin sejati? Dengan memberi beras sekampit dua, perlukah rakyat mengundi mereka?

Samalah seperti pemimpin yang berlakun simpati ketika menjelang pilihan raya tetapi selepas menang, mereka hilang entah ke mana. Bermacam janji yang mereka lafazkan namun tidak ada satu pun yang menjadi kenyataan. Bila tiba mengundi semula, barulah merengek-rengek mencari pengundi. Maklumlah, jawatan dan pangkat perlu dicari, supaya rumah, kereta, duit dan isteri bertambah lagi... Bermacam alasan mereka beri . Kononnya telah berusaha sekuat hati. Jadi berilah peluang kepada mereka sekali lagi supaya dapat menunaikan segala janji.

Hakikatnya itu bukanlah yang mereka maksudkan. Mereka hanya menggunakan pengundi sebagai batu loncatan. Orang dulu bolehlah mereka perbodohkan. Pengundi sekarang lebih kritis dalam membuat pilihan...

Itulah sebabnya UMNO dan Barisan Nasional semakin lemah. Pemimpinnya masih merasakan apa yang mereka lakukan itu betul. Buatlah seminar berbulan-bulan atau retreat sampai ke bulan. Kalau masih pemikiran cara begini yang mereka gunakan, Paksu bimbang pilihan raya akan datang, UMNO akan hanya tinggal kenangan...

Paksu sedar diri ini bukanlah pemimpin atau pemikir handalan. Mungkin hanya boleh dianggap budak hingusan. Tapi Paksu hanya ingin melihat orang Melayu kuat semula. Paksu inginkan Malaysia terus hebat di persada dunia. Paksu ingin melihat orang Islam kembali ke zaman kegemilangannya. Bukan menuju kehancuran dengan sifat dan kedegilan pemimpin kita yang sedia ada.

Paksu sentiasa berdoa agar mereka semua insaf kembali. Boleh kembali ke jalan yang diredhai. Janganlah terlalu hanyut dalam kemungkaran. Ia akan membawa kita semua ke arah kehancuran....


Komen Pilihan:

Ekeng A/L Etong said...
Politik adalah pentas sandiwara dan ahli-ahli politik adalah pelakon-pelakonnya yang memegang watak Raja, Menteri hinggalah inang serta pemegang tombak. Cuma mutu cerita yang dipentaskan saja yang akan menentukan sesuatu persembahan diterima atau ditolak oleh penonton.Wayang kulit Ekeng pun serupa.....

1Kedah said...
Dr Wan, tolong namakan kepada saya mana- mana pemimpin politik yang tak mahukan publisiti.Trend ini dah lama dah berlaku.. sejak you dari bangku sekolah rendah lagi, cuma cara nya yang agak berbeza, semua pemimpin politik mahukan publisiti.. Orang politik hidup atas publisiti, sama ada ikhlas atau tidak itu urusan mereka dengan Allah, you tak payah campur tangan, kalau you bagi derma atau buat jamuan rakyat dengan mengantung banner dan membuat sedikit kenyatan akhbar, saya rasa perbuatan you itu agak pelik sedikit tapi tidak mustahil kerana you tak perlu buat semua itu sebab you hanyalah seorang doctor.Orang politik perlukan semua publisiti tersebut kerana mereka memerlukan undi dari rakyat pada pilihanraya nanti. kalau dah tak ada publisiti, macam mana rakyat nak kenal pemimpin, kalau tak derma sana dan tak derma sini,kalau tak tolong sana dan tak tolong sini, macam mana rakyat nak kenai pemimpin. Politik dan Publisiti ibarat irama dan lagu.. tak boleh berpisah.. you dulu buat program pun banyak juga masuk dalam blog.. untuk apa blog tu..? kan untuk publisiti. Sekian.
05 October 2009 15:43

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails