Followers

Thursday 22 October 2009

Kalah Jadi Abu Menang Jadi Arang.

Cerita ini diperoleh daripada salah seorang sahabat di facebook....

hmm.. byk perumpamaan dgn ketam. Have you heard about the ketam seller that didn't bother covering up his basket full of ketam? He said, he is not worried about his ketam climbing out of the basket. As soon as 1 ketam try to, another will step on it. Both fell and thus none can go out. Macam orang UMNO if kuat gaduh sama sendiri. itu belum cite sepit ketam lagi.

Banyak pengajaran daripada cerita ini sebenarnya.

Pelik ya ...Orang Melayu sering digambarkan sebagai orang yang baik, bersopan santun, berbudi bahasa dan berhemah tinggi.

Betulkah begitu? Kalau ya, kenapa terlalu banyak cerita yang menunjukkan sebaliknya?

Benarkah orang Melayu ini suka berbalah sesama sendiri? Benarkah mereka ini tidak suka melihat bangsa sendiri maju ke hadapan? Benarkah mereka sanggup bergaduh, bertengkar, bertikam lidah, berbunuhan sesama sendiri hanya kerana wang, pangkat dan kedudukan? Benarkah iri hati , cemburu atau dengki mendengki wujud dalam masyarakat Melayu? Takkanlah begitu... Orang Melayu kan beragama Islam....

Namun itulah realitinya. Dengki mendengki perkara biasa. Tidak boleh melihat orang lain lebih daripada kita. Perlu dibuat apa sahaja asalkan orang lain gagal mencapai cita-cita. Jika kita berjaya menghalang anak bangsa sendiri daripada mencapai kejayaan, kita akan bertepuk gembira. Ha ha ha .. baru padan muka depa!

Kita tidak mahu melihat anak-anak orang lain berjaya dalam pelajaran. Kita mahu anak kita berjaya. Bukan anak mereka. Kita mahu anak kita hebat. Jadi anak orang lain perlu dibiarkan merempat. Walau pun mereka sebangsa dan seagama, itu bukan perkara utama.

Kita mahu berjaya tapi kita malas untuk berusaha. Kita mahu pandai tapi kita tidak mahu bersusah payah mencari ilmu untuk mencapai cita-cita tersebut. Kita lebih suka berangan daripada bekerja. Kalau boleh , kita semua mahu menjadi raja. Makan disuap sepanjang masa. Duit masuk terus ke poket sahaja. Halal haram lain cerita.

Akhirnya kita bergaduh sesama sendiri. Semuanya perlu aku saja miliki. Kalau pun terpaksa memijak kepala bangsa sendiri untuk mendapatkannya, itu tidak menjadi masalah bagi diri ini. Dalam kehidupan, orang yang pandai mengambil kesempatan, merekalah akan mendapat kejayaan. Benar pendapat itu, tapi bukan dengan melobi, memberi rasuah, mengipas sana sini dan sebagainya. Itu bukan usaha tetapi pengkhianatan sebenarnya.

Bila kita telah berjaya mendapat segala-galanya, kita juga mudah lupa kepada anak bangsa sendiri. Kita malas untuk menolong mereka. Itu bukan kerja kita.

"Itu hanya membuang masa aku sahaja. Buat apa menolong bangsa sendiri? Aku berjaya pun bukan kerana pertolongan sesiapa..." adalah antara lafaz yang sering kedengaran di telinga.

Itulah antara faktor kenapa orang Melayu masih begini. Masih merempat di negara sendiri. Masih ketinggalan dalam segala segi.

Berapa keratkah bangsa kita yang telah berjaya berbanding bangsa asing? Jumlahnya masih sangat kecil. Apa yang lebih menyedihkan, ialah mereka yang telah berjaya pun masih tidak mahu membantu bangsa sendiri. Hanya pandai mengkritik sepanjang hari.

Melayu bodoh, Melayu sombong, Melayu malas, Melayu bangang , Melayu tidak sedar diri.

Jika benar , mereka bodoh, tolonglah jadikan mereka lebih pandai. Jika benar mereka tidak sedarkan diri, gerakkanlah mereka daripada lamunan. Jika benar mereka malas , bantulah mereka supaya lebih rajin semula.

Tiba masanya kita semua berpadu tenaga. Bukan hanya berbalah sesama sendiri sahaja. Yang kuat membantu yang lemah. Yang berada membantu yang tiada.

Bukan ikan yang perlu diberi, sebaliknya dihulurkan pancing supaya mereka lebih berdikari. Budaya subsidi tidak perlu dijadikan kebanggaan. Itu sebenarnya lambang kehinaan.

Marilah sama-sama kita berubah dan berhijrah. Moga-moga usaha kita akan diberkati Allah. Insya Allah.....

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails