Followers

Wednesday 28 October 2009

Melayu Juara Dadah ....


Paksu sebenarnya sedih bila membaca akhbar KOSMO! dua hari yang lalu. Menurut AADK, 83% daripada penagih dadah yang dikesan antara Januari - Julai 2009 melibatkan orang Melayu. Hanya 10% orang Cina dan 7% orang India. Bandaraya Alor Setar pula adalah tempat yang kedua tertinggi selepas Kuala Lumpur. Menurut statistik di Kedah pula, Kuala Kedah adalah antara tempat yang paling ramai penagih dadah di negeri ini.

Paksu masih teringat ketika ingin membuat program ceramah mengenai dadah di kawasan Kuala Kedah tidak lama dahulu, ramai anggota masyarakat kurang setuju dengan program tersebut.
Anak-anak muda yang dijemput pula enggan menghadirinya termasuk pemimpin belia dan pelajar setempat.
"Tidak penting" kata mereka. "Masalah dadah belum sampai ke tahap yang serius mana pun" rungut mereka. "Lebih baik dibuat progam futsal atau bolasepak. Itu barulah menarik... " ujar mereka lagi.

Begitulah ceteknya pengetahuan anak muda kita mengenai bahaya penyalahgunaan dadah. Akhirnya ramai daripada mereka yang terjebak dan terperangkap dengannya.

Sudah terantuk baru tengadah. Itu sifat orang Melayu kita. Bila nasi sudah menjadi bubur barulah kita mahu menangis dengan seribu penyesalan....

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails