Followers

Saturday 17 October 2009

Pasca Perhimpunan UMNO 2009 - Bersedia Untuk Berubah Atau Masih Selesa Dengan Perangai Lama?

Perhimpunan UMNO telah berlalu. Perwakilan telah kembali ke tempat masing-masing dengan semangat yang baru. Persoalannya sekarang apakah mesej yang disampaikan oleh Presiden telah diterima dan dihayati sepenuhnya oleh mereka.

Bilakah UMNO akan berubah? Sekarang, esok , lusa , sebulan lagi, setahun lagi atau bila? Perlukah ia dibuat segera atau masih boleh ditangguhkan dulu? "Tidak apa...masa masih ada. Awal lagi , nak kalut apa..". Adalah antara ungkapan yang sering didengar.

"Kita mesti berubah segera ..mesti ada urgency" kata Timbalan Presiden Begitulah juga kata-kata yang didengar ketika UMNO dan Barisan Nasional tewas dalam pilihan raya bulan Mac 2008. Bilakah UMNO akan keluar daripada zon selesa? Entahlah... lagi pun bak kata pepatah Inggeris - old habits die hard!

Menzahirkan perubahan adalah mesej utama Presiden. Kata mesti dikota - bukan hanya omongan kosong. Pemimpin tidak boleh hanya pandai bercakap kosong atau menabur janji setiap masa. Banyakkan amalan bukan khayalan.

Masa untuk berubah...Benar . Sebenarnya ia sepatutnya telah lama berlaku. Namun seperti biasa, UMNO memerlukan pemimpin atasan untuk bersuara. Jika tidak, mereka tidak akan berbuat apa-apa. Sudahkah terlambat untuk berubah? Rasanya , masa masih ada. Cuma perlu lebih agresif dan proaktif sepanjang masa.Tidak ada masa lagi untuk bersengketa. Tidak ada masa lagi untuk bersukaria. Tidak ada masa lagi untuk mengadu domba.

UMNO bukan parti untuk mencari makan. UMNO bukan juga parti untuk mencari populariti. Pemimpin UMNO perlu humble dan merendah diri. Rajin turun ke akar umbi bukan sibuk memenuhkan kocek sendiri. Cantas mencantas perlu dihindari. Lebihkan bantu membantu sesama sendiri. Jangan menjadi seperti burung merak bila sudah berjaya atau menikam semula orang yang telah membantu mereka.

Jangan suka meminta-minta. Bantuan hanya untuk orang yang susah dan bukannya kepada orang yang berada. Projek untuk rakyat bukannya untuk pemimpin mencari komisyen berjuta-juta.

Bolehkah pemimpin UMNO dan ahlinya berubah? Sama-samalah kita menunggu untuk mendapatkan jawapannya. Jika berjaya, mereka akan memerintah semula. Jika gagal, maka ucapkanlah selamat tinggal kepada senario politik negara ini untuk selama-lamanya...

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails