Followers

Sunday 14 February 2010

Recipe For Disaster...

Benar kata orang bijak pandai, mengkritik memang mudah. Bila disuruh melakukannya sendiri baru gelabah....

Itulah rasanya yang telah berlaku dalam Kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang. Pelbagai kisah , bermacam kontroversi mula mewarnai suasana politik negeri yang kononya dikatakan bebas daripada rasuah atau segala salah guna kuasa.

Hmmm... mungkin KM yang khabarnya amat disayangi itu mula merasai bahang realiti kehidupan sebagai orang yang memerintah negeri. Itu baru satu negeri, belum lagi sebuah negara, Tuan KM.

Hakikatnya politik ini bukanlah semuanya hitam dan putih. Sensitiviti dan diplomasi harus diutamakan tanpa kompromi. Bukan idealisma kosong yang diwar-warkan atau digembar-gemburkan dalam ceramah di sana sini.

Cubaan untuk bermain dengan kata-kata tanpa memikirkan risiko yang bakal menimpa adalah seperti kata orang putih - 'a recipe for disaster'. Ingatlah bahawa rakyat sekarang amat pandai menilai yang mana kaca dan yang mana permata.

Sungguh sedih bila rakyat Pulau Pinang dipergunakan, dipermainkan dan diperbudak-budakkan seperti itu. Cuma apa yang dibimbangi ialah jika bila mereka yang mula ditindas tidak lagi dapat menahan kesabaran. Tentunya kita semua tidak mahu melihat tragedi 13 Mei berulang kembali.....

Mungkin apa yang telah berlaku di Perak boleh menjadi teladan dan sempadan. Tidak mustahil juga perubahan kerajaan akan menjadi kenyataan..... Manalah tahu kan.. dalam politik, 'everything is possible' !



Ketua jabatan ada bukti batal

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0214&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm


Oleh NURUL HUDA HASSAN

huda.hassan@utusan.com.my

PULAU PINANG 13 Feb. - Seorang ketua jabatan yang kesal dengan tindakan kerajaan negeri membatalkan majlis perarakan sempena sambutan Maulidur Rasul tampil menunjukkan pekeliling mengenai perkara itu hari ini.

Pekeliling yang diterimanya itu adalah dari Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri bertarikh 5 Februari 2010 mengenai pembatalan majlis perarakan itu pada tahun ini.

Pekeliling yang ditandatangani oleh Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan), Datuk Muhammad Yusoff Wazir itu sekali gus membuktikan kerajaan negeri di bawah kepimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng berbohong apabila menafikan membatalkan perarakan tersebut.

Menurut ketua jabatan itu yang enggan dikenali, beliau tampil menunjukkan pekeliling itu kerana tidak mahu bersekongkol dengan pembohongan tersebut dan kemudian menuduh Utusan Malaysia membuat fitnah terhadap kerajaan negeri.

''Saya tidak faham mengapa mereka hendak berbuat demikian (menafikan) sedangkan saya dan ketua-ketua jabatan yang lain sudah menerima pekeliling mengenai pembatalan perarakan Maulidur Rasul.

''Macam mana saya tidak marah, sebagai orang Islam kita tentu marah kerana kerajaan negeri selama ini melaung-laungkan konsep pentadbiran Amar Maaruf Nahi Mungkar dan kononnya mengikut cara kepimpinan Khalifah Umar Abdul Aziz.

''Apa yang paling saya sedih apabila ada di kalangan orang Islam sendiri seolah-olah menghalalkan pembohongan yang dibuat ini," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Kandungan pekeliling itu berbunyi:

"Sebagai makluman, Jawatankuasa Induk Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Pulau Pinang 1431H/2010M dalam mesyuaratnya bertarikh 3 Februari 2010 telah memutuskan bahawa majlis perarakan bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul adalah dibatalkan dan diteruskan dengan Majlis Perhimpunan Ummah pada 26 Februari 2010 yang akan diadakan di Dewan Sri Pinang, Pulau Pinang".

Pekeliling berkenaan diedarkan kepada semua ketua jabatan negeri dan Persekutuan, ketua badan berkanun negeri dan Persekutuan serta ketua pengurusan pihak berkuasa tempatan negeri.

Salinan pekeliling itu dihantar kepada Setiausaha Sulit, Timbalan Ketua Menteri I; Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang dan Pengarah Jabatan Agama Islam Pulau Pinang.

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails