Followers

Thursday 28 January 2010

Lebih Baik Suruh Kerja Sampai Pencen....

Paksu tersenyum sendirian bila membaca komen YB Senator kita ini.  Tak ingin nak komen panjang kerana bagi Paksu, statement begini tidak lebih daripada cubaan untuk mencari publisiti murahan. 

Lagi baik suruh semua doktor bekerja dengan kerajaan sampai pencen. Atau lagi hebat, kerja sampai umur 65 tahun atau sampai sudah tak mampu lagi untuk berjalan!


Kenapa doktor saja, kenapa tidak masukkan sama pegawai farmasi, doktor gigi, peguam, arkitek, jurutera dan sebagainya? Bukankah itu lebih adil?

 Lanjutkan tempoh khidmat wajib doktor

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=0128&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_03.htm



HOSPITAL kerajaan sering menghadapi masalah kekurangan doktor kerana ramai yang berhenti kerja selepas lima tahun. - Gambar hiasan



PUTRAJAYA - Tempoh perkhidmatan wajib doktor dalam kerajaan dicadang dilanjutkan sehingga lima atau 10 tahun berbanding tiga tahun pada masa ini.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk T. Murugiah berkata, cadangan itu bertujuan mengatasi masalah kekurangan doktor di hospital-hospital kerajaan yang berlaku saban tahun.
Pada tahun lalu, katanya, negara menghadapi masalah kekurangan doktor sebanyak 5,000 orang.
"Tiap-tiap tahun kita ada masalah kekurangan doktor kerana mereka ini hanya berkhidmat dengan kerajaan selama lima tahun, iaitu dua tahun untuk housemanship (latihan) serta tiga tahun untuk perkhidmatan wajib dan selepas itu mereka tidak lagi berkhidmat dengan kerajaan.
"Sistem ini diguna pakai sejak 1971, jadi kita perlu ada mekanisme baru untuk menyelesaikan masalah ini," katanya kepada pemberita selepas melawat Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) di sini semalam.

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails