Followers

Sunday 21 March 2010

Bahasa Menunjukkan Bangsa.

Satu perkembangan yang tidak begitu menyenangkan kebelakangan ini adalah kecenderungan para bloggers khususnya blog-blog politik yang menggunakan atau menunjukkan gambar-gambar berunsur lucah , menghina atau memaki hamun orang lain.

Lebih menyedihkan ialah bilamana ada blog-blog tersebut yang pemiliknya adalah mereka yang berbangsa Melayu dan beragama Islam. Tidak kiralah sama ada mereka yang dihina atau dikritik itu parti pembangkang atau kerajaan, atau individu terbabit itu orang Islam atau bukan Islam. Bottomline..dari segi Islam, ianya haram dan tidak dibenarkan sama sekali...

Kita mungkin tidak bersetuju dengan mereka, membenci mereka atau tidak menyenangi kewujudan mereka. Tetapi hakikatnya, jika ingin berbicara atau menyampaikan pendapat, buatlah dengan cara yang lebih bermaruah. Jika kita berkelakuan tidak senonoh seperti itu, ianya akan mencerminkan betapa rendahnya akhlak dan peribadi kita sebagai seorang insan.

Orang yang bijak dan berintegriti tidak memerlukan semua itu. Kita berbahas dengan menggunakan akal fikiran yang waras bukannya nafsu yang tidak menentu. Mesej boleh disampaikan dan perhatian boleh ditarik tanpa perlu menggunakan taktik sedemikian.

Oleh itu, janganlah menggunakan alasan yang tidak begitu cerdik untuk menyokong atau menghalalkan sesuatu yang sememangnya begitu jelas halal dan haramnya. Jika parti lawan ada berbuat demikian, kenapa pula kita harus mengikut rentak mereka? Kalau mereka terjun ke lubang, adakah kita perlu terjun ke lubang yang sama?

Wahai sahabat-sahabat dan saudara-saudaraku dalam Islam. Kembalilah ke pangkal jalan sebelum terlambat. Bertaubatlah kerana itulah cara yang sebaik-baiknya untuk menebus dosa-dosa yang telah dilakukan.....

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails