Followers

Sunday 26 June 2011

Mengata Dulang Paku Serpih, Mengata Orang Kita Yang Lebih

 

Sejak kebelakangan ini, istilah 'pembunuhan karakter' menjadi topik perbincangan utama dalam kalangan orang politik di negara ini. Yang terhangat adalah kes yang melibatkan isu pita video yang dikatakan melibatkan Dato' Seri Anwar Ibrahim dan manakala yang terbaru ialah kes tuduhan khalwat yang melibatkan Ketua Puteri & Setiausaha UMNO Bahagian Jerlun.

Mungkin ramai yang tidak bersetuju dengan perbandingan ini, namun kalau dilihat dengan teliti, kedua-duanya mempunyai motif yang sama - menjatuhkan maruah orang yang terlibat ; dan secara tidak langsung  menyebabkan hancurnya masa depan dan kerjaya mereka dalam politik .

Skandal seks atau apa yang berkaitan dengannya memang cukup senang untuk 'dijual' kepada masyarakat Malaysia yang majoritinya terdiri daripada bangsa Melayu yang beragama Islam. Pemimpin yang terlibat dalam kes begini satu masa dulu lazimnya akan hilang terus dari arena politik tanahair. Kemungkinan untuk kembali mendapat tempat kembali dalam parti boleh dikatakan tipis sama sekali. Agaknya itulah motif mengapa isu-isu hangat seperti ini masih kekal dalam senario masa kini.

Namun harus diingat, 'pembunuhan karakter' begini ada risikonya. Ia bergantung kepada keadaan di mana musuh politik tersebut harus dilihat sebagai 'penjenayah' atau 'orang yang rendah moralnya' ; manakala orang yang menuduh pula mesti dilihat sebagai orang yang tinggi maruah dan martabatnya di mata masyarakat. Kalau orang yang membuat tuduhan itupun dianggap 'dua kali lima' dengan orang yang kena tuduh, maka impak yang dikehendaki tidak akan menjadi kenyataan...

Dalam kes yang kononnya melibatkan Dato' Seri Anwar, atas kertas, ia boleh dianggap sesuatu yang boleh menjejaskan reputasi beliau dalam skala yang amat besar. Malah ia mungkin diumpamakan sebagai senjata pemusnah yang cukup hebat.

Namun hakikatnya kenapa ia tidak memberi impak seperti yang diharapkan? Jawapannya mudah sahaja. Sebahagian pemimpin-pemimpin dalam UMNO dan parti komponen dalam Barisan Nasional sendiri juga dilihat tidak se-'BERSIH' (istilah yang cukup sensitif masa kini...) mana. Mereka juga tidak 'maksum' daripada dosa-dosa yang seumpamanya dengannya.

Mungkin susah untuk mencari pemimpin yang benar-benar jujur dan bebas dari segala kontroversi sebegini. Tun Mahathir adalah contoh yang paling baik dalam kalangan pemimpin UMNO dan Barisan Nasional. Itulah sebabnya beliau masih kekal dihormati hingga ke saat ini.

Bagi mereka yang ingin terjun ke arena politik, beringatlah. Jangan biarkan NAFSU menguasai diri kerana ia akan MENGHANTUI anda di kemudian hari....

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails