Followers

Thursday 15 October 2009

Gila Ada Pelbagai Jenis Gila...

Sedutan daripada Ucapan Dasar Presiden Pada Perhimpunan Agong UMNO 2009

http://www.agendadaily.com/cmspreview/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_5646e6f8-7f000010-6cf97c00-f01f3b0b

..........Gila ada pelbagai jenis gila. Kata orang bila seseorang itu bercakap sendirian, belum lagi dianggap gila. Bila dia mula berceloteh sendiri, dan kemudian menjawab balik kepada dirinya sendiri, itu namanya separuh gila. Peringkat kedua, bila dia membebel dan mengomel sendiri, kemudian menjawab balik dan percaya pula pada yang dia jawab kembali itu, tandanya memang dah sah lah dia gila.

Satu lagi jenis gila, adalah berbuat sesuatu secara berulang kali dengan tatacara yang sama tetapi mengharapkan hasil yang berbeza. Dalam melaksanakan sesuatu dasar misalnya, kita tidak boleh terlalu dogmatik sehingga yang menjadi tumpuan adalah wahana atau pendekatan digunakan berbanding keberhasilan atau “outcome’’.

Ini kerana, alat dan pendekatan boleh berubah dek perjalanan masa. Wahana dan kaedah yang sesuai hari ini mungkin akan lapuk sepuluh tahun dari sekarang. Begitulah kereta kuda dan mesin telegraf yang suatu ketika dahulu adalah alat dan pendekatan yang terbaik pada zaman bahari, kini, sudah tidak atau sudah jarang digunakan.....

SETUJU !

UMNO sekarang sebenarnya masih terlalu khayal dalam mimpi yang telah lapuk. Pendekatan yang ketinggalan zaman dan pemikiran yang kolot adalah trademark yang harus dihapuskan daripada jiwa UMNO buat selama-lamanya.

Rakyat sebenarnya sudah muak dengan perangai pemimpin yang tidak sedarkan diri. Pemimpin yang rasuah, gila jawatan, bermuka-muka dan tidak mempunyai visi dan misi yang jelas sudah sepatutnya disingkirkan sama sekali daripada terus menodai perjuangan UMNO.

Sampai bilakah masyarakat harus diperbodohkan dengan sandiwara palsu dan sikap hipokrit sebahagian besar pemimpin yang sedia ada? Rakyat benci dengan ungkapan yang klise kononnya ingin memperjuangkan nasib mereka dan berkorban demi agama, bangsa dan negara. Padahal apa yang sering diperjuangkan adalah jawatan dan projek-projek besar yang akan memenuhi kocek mereka dan kroni-kroni mereka nanti. Bila dicalonkan mereka akan gembira, bila orang dipilih, mereka mula mengadu domba. Cerca mencerca perkara biasa. Sanggup menjahamkan parti kerana kecewa.

Sememangnya seperti kata Dato' Seri Najib, ada banyak jenis gila. Mungkin ini juga salah satu daripadanya. Gila jawatan atau gila kuasa. Pilih saja ungkapan mana yang anda suka. Susah untuk mengubat penyakit begini kerana bagi mereka , aku tidak gila...Sama seperti pesakit jiwa yang tidak ada insight iaitu tidak sedar bahawa mereka itu sakit dan memerlukan rawatan untuk penyakit mereka..

Orang beginilah yang selalunya menhancurkan parti. Sanggup menggadaikan maruah demi mendapat apa yang dikehendaki. Lautan api pun sanggup mereka renangi tapi hanya kerana wang dan jawatan yang dicari. Bukan untuk berjuang demi parti tetapi untuk kocek dan perut sendiri....

Kalau UMNO sedia berubah, alhamdulillah. Tapi kalau perubahan hanya di bibir sahaja, maka bersedialah untuk pupus daripada arena politik Malaysia...

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails