Followers

Monday 14 December 2009

Takut Kepada Bayang-bayang Sendiri ?

par·a·noi·a / ˌparəˈnoiə/
• n. a mental condition characterized by delusions of persecution, unwarranted jealousy, or exaggerated self-importance, typically elaborated into an organized system. It may be an aspect of chronic personality disorder, of drug abuse, or of a serious condition such as schizophrenia in which the person loses touch with reality.
∎ suspicion and mistrust of people or their actions without evidence or justification: the global paranoia about hackers and viruses.

DERIVATIVES:
par·a·noi·ac / -ˈnoi-ak; -ˈnoi-ik/ adj. & n.
par·a·noi·a·cal·ly adv.
par·a·no·ic / -ˈnoi-ik/ adj.
par·a·no·i·cal·ly adv.

ORIGIN: early 19th cent.: modern Latin, from Greek, from paranoos ‘distracted,’ from para ‘irregular’ + noos ‘mind.’

The Oxford Pocket Dictionary of Current English
2009
© The Oxford Pocket Dictionary of Current English 2009, originally published by Oxford University Press 2009. (Hide copyright information) Copyright


Menurut ilmu perubatan jiwa , paranoia adalah satu simptom yang menggambarkan kemungkinan wujudnya masalah atau gangguan jiwa yang serius.

Mereka yang mengalami simptom ini....
  • seringkali dalam ketakutan,
  • berperasangka buruk terhadap orang lain
  • sentiasa melihat bahawa terdapat sesuatu motif yang tidak baik daripada apa saja yang dilakukan oleh sesiapa sahaja (tidak kira mereka yang dekat atau jauh daripada mereka)
Semua orang dilihat sebagai satu ancaman.

Segala tingkahlaku orang lain dilihat mempunyai niat buruk untuk menjatuhkan atau membuat sesuatu yang tidak elok terhadap mereka

Kerapkalinya tidak ada bukti yang jelas atau nyata bagi menyokong pandangan atau kepercayaan mereka itu. Ia hanya berdasarkan perasangka semata-mata....
Anehnya dalam politik, paranoia sebenarnya dianggap sesuatu yang normal dan sebahagian daripada 'lumrah hidup'.

Menurut bijak pandai , orang yang ingin menceburi arena politik atau ingin berjinak-jinak dalam politik perlu mempunyai sikap berperasangka buruk kepada orang lain. Semua orang lain perlu dilihat sebagai ancaman demi untuk mencapai cita-cita yang diinginkan atau demi untuk memanjat ke tahap yang lebih tinggi.

Musuh yang jelas seperti anggota pembangkang sebenarnya mudah untuk diperangi. Mereka ini terang-terangan mempunyai pandangan, pendapat dan ideologi politik yang berbeza. Justeru itu, mereka bukanlah sebenarnya ancaman yang perlu dibimbangi.

Musuh yang lebih ditakuti oleh orang politik ialah mereka yang berada dalam kalangan ahli parti mereka sendiri. Sahabat handai, kawan-kawan malah saudara mara mereka sendiri adalah sebenarnya musuh yang cukup digeruni.

Orang politik perlu sentiasa berwaspada. Sebagai ketua bahagian  contohnya beliau perlu sentiasa 'alert' dan 'bersedia'. Tindak tanduk rakan taulan, sahabat handai , timbalan, naib ketua , setiausaha, ketua penerangan, ahli jawatan kuasa bahagian , ketua cawangan, ketua pemuda , ketua puteri, dan sesiapa sahaja yang mempunyai jawatan perlu dipantau dan dihalusi. Apatah lagi veteran-veteran atau tokoh-tokoh lama yang masih berwibawa. Tidak dilupa juga pemimpin pelapis, cendikiawan atau pemimpin-pemimpin masyarakat yang sedia ada.

Semua mereka perlu diawasi. Sebarang usaha atau tingkah laku yang boleh memberikan 'political mileage' kepada mereka ini haruslah dicegah dan dibenteras dengan segera. Cantas mencantas merupakan istilah yang popular dan seringkali digunakan.

Akhirnya kebanyakan ahli politik menjadi mereka yang sentiasa takut kepada bayang-bayang sendiri. Sentiasa mempunyai prasangka kepada sesiapa sahaja. Sebahagian besar tenaga digunakan bukan untuk memajukan bangsa dan negara, sebaliknya lebih banyak difokuskan ke arah  menjaga dan memastikan kepentingan peribadi terus terbela.

Suka atau tidak, itu lah hakikatnya.... Mungkin senario begini akan terus kekal buat selama-lamanya di negara ini selagi nafsu dan bukannya iman yang menguasai diri. Entahlah... tepuk dada tanya selera.

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails