Followers

Tuesday 20 December 2011

Anak Muda , Jangan Terlalu Gelojoh...

Seronok rasanya melihat ramai anak muda di kampung mahupun di bandar yang begitu berminat dengan politik. Blog, facebook, twitter dan pelbagai media alternatif menjadi pilihan dan medan untuk mereka meluahkan isi hati dan perasaan..

Hebat... Memang hebat...

Namun jika direnung dan diteliti, terserlah juga ketidak matangan mereka. Idea mereka bagus. Hujah yang dikemukakan pun boleh lah masuk akal. Cuma yang tidak kena ialah mereka sukar untuk menerima pendapat orang lain.

Mereka lebih gemar mendabik dada mengatakan merekalah panglima dan mereka lah pahlawan. Semua musuh politik harus dihancurkan dan dilawan tanpa mengira bangsa sendiri atau kawan sepermainan. Kalau anda tidak dalam parti kami, anda adalah musuh kami....

Sesiapa yang enggan atau tidak bersetuju dengan pendapat atau cadangan, mereka perlu disingkirkan. Dimalu, dihina, dicerca dan dikeji berhabis-habisan tanpa mengira belas dan kasihan. Pendapat orang lain semuanya salah. Tidak setuju dengan mereka, terus dianggap penderhaka.

Rasanya elok kalau mereka berhenti sejenak dan bermuhasabah diri. Kalau kita rasa kita bijak, ramai lagi orang yang lebih bijak dari kita. Jangan terlalu mudah melatah dan gelojoh dalam perjuangan. Berbicara biar beradap bukan biadap. Tidak salah mendengar pandangan orang. Nak ikut atau tidak , itu soal kedua....

Sekadar renungan kita bersama....

No comments:

Selamat Datang Ke Blog Tinta Persona....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails